Emsfors Sportfiskeklubb

Höstfisket 2022

Inte kul med ännu en höst präglad av lågvatten runt ynka 4-5 kubik och därmed svåra förhållande för fiske. Emsforsvattnet har inte så många bra fiskeplatser i lågvatten vilket är synd. Fisken tar också god tid på sig att vandra upp vilket gör att det vanligen dröjer till mitten av september innan de börjar visa sig i poolerna. Så var det också denna höst vilket bidrog till att de flesta medlemmar helt enkelt inte fiskade. Vi hade också dåligt med gästfiskare denna höst. Höstresultatet blev därför 0 fiskar. Vad gäller uppvandring förbi Karlshammar så verkar det som att cirka 150 havsöringar och en handfull laxar vandrat upp och förbi t.o.m slutet sept. De flesta havsöringarna kom i juli! Vid ett elfiske i slutet sept visade det sig vara väldigt mycket laxyngel i själva faunapassagen vilket är spännande. Nu håller vi tummarna för en bra lek på alla sträckor upp till Högsby. Ta gärna en sväng till ån ibland. Dels för att kolla leken nu i oktober, inte minst runt skymningen, men också för att se så inga tjuvfiskare är ute och stör.

Vi ses till våren!

Se även

Hösten 2023

Höstfisket blev en besvikelse på Emsfors då det nära nog